نماینده بیمه کیست

اگر بخواهیم تعریفی ساده از نماینده بیمه داشته باشیم ، نماینده بیمه ، فردی است حقیقی و یا حقوقی که به نمایندگی از یک شرکت بیمه ای وظیفه مشاوره ، فروش و پشتیبانی انواع رشته های بیمه ای را برعهده دارد .
نماینده شرکت بیمه امکان صدور بیمه نامه در دفتر و یا دفاتر خود را دارا می باشند و تنها امکان اخذ نمایندگی یک شرکت بیمه را برخوردار می باشد
اما طبق آیین نامه شماره 75 بیمه مرکزی تعریف نماینده بیمه به شرح ذیل می باشد
تعریف نمایندگی بیمه
ماده ۱- نماینده بیمه که در این آییننامه اختصاراً «نماینده» نامیده میشود، شخص حقیقی یا حقوقی است که با رعایت قوانین و مقررات مربوط، از جمله قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، مفاد این آییننامه و سایر مصوبات شورایعالی بیمه، مجاز به عرضه خدمات بیمهای به نمایندگی از طرف یک شرکت بیمه طرف قرارداد میباشد.
تبصره۱ – شرکت بیمه میتواند بخشی از اختیارات و وظایف خود در صدور بیمهنامه و پرداخت خسارت در رشتههای مختلف بیمه را بر اساس رتبه نمایندگان بیمه، به نماینده تفویض نماید.
تبصره۲ – رتبهبندی نمایندگان بیمه حقیقی و حقوقی طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی بیمه مرکزی ج.ا.ایران توسط شرکتهای بیمه و یا موسسات رتبهبندی که مورد تایید بیمه مرکزی ج.ا.ایران میباشند انجام خواهد شد.
تبصره۳ – مقررات این آییننامه شامل نمایندگانی است که در داخل کشور فعالیت میکنند. اعطای نمایندگی بیمه در خارج از کشور مستلزم اخذ موافقت قبلی بیمه مرکزی ج.ا.ایران و بر اساس دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی ج.ا.ایران خواهد بود.
ماده ۲- پروانه نمایندگی بیمه توسط شرکت بیمه پس از تایید بیمه مرکزی ج.ا.ایران در همه رشتهها یا رشتههای بیمهای معین صادر خواهد شد. مدت اعتبار قرارداد و پروانه نمایندگی سه سال است و شرکت بیمه میتواند با رعایت مفاد این آییننامه و احراز شرایط مربوط و گذراندن دورههای آموزشی لازم توسط نماینده پروانه وی را تمدید نماید. در هر حال اعتبار پروانه نمایندگی منوط به اعتبار قرار داد نمایندگی بیمه است.
ماده ۳- شرکت بیمه موظف است شرایط اعطای نمایندگی بیمه را از طرق مقتضی، به ویژه درج در پایگاه اینترنتی خود به اطلاع عموم برساند.
ماده ۴- مسئولیت احراز صحت شرایط لازم در مورد هر یک از متقاضیان اخذ پروانه نمایندگی بیمه (اعم از حقیقی و حقوقی) بر عهده شرکت بیمه مربوط است.
وظایف نماینده بیمه
ماده ۱۲- نماینده مکلف است:
- کد و نام نماینده و نام شرکت بیمه طرف قرارداد را در تابلو، سربرگ، مهر، آگهی و در پایگاه اطلاع رسانی خود (در صورت وجود) درج نماید. نام شرکت بیمه باید با حروف درشتتر از نام و کد نماینده درج شود.
تبصره – تابلو نمایندگان هر شرکت بیمه و مندرجات آن باید متحدالشکل بوده و نمونه آن باید توسط شرکت بیمه ذیربط پیشنهاد و به تصویب بیمه مرکزی ج.ا.ایران رسیده باشد.- اطلاعات لازم درباره بیمهنامه درخواست شده از جمله نرخ و شرایط، استثنائات، تعهدات بیمهگر و وظایف بیمهگزار را با رعایت بخشنامه ها و دستورالعملهای مربوط، به متقاضی بیمه ارایه نماید.
- به منظور تأمین و تضمین حقوق و مطالبات بیمهگزاران، بیمهشدگان، سایر اشخاص ذینفع و شرکت بیمه، تضمین لازم را نزد شرکت بیمه طرف قرارداد تودیع نماید. نوع و میزان تضمین متناسب با حجم فعالیت هر نماینده حقیقی یا حقوقی و شکل حقوقی ثبت آن، به تشخیص شرکت بیمه طرف قرارداد تعیین می شود.
تبصره ۱- تضمین مربوط تا دو سال پس از پایان یا لغو قرارداد نماینده نزد شرکت بیمه نگهداری میشود و پس از آن با درخواست کتبی نماینده مسترد میگردد.
تبصره ۲- به اجرا گزاردن تضامین مذکور توسط بیمهگر منوط به طرح و تصویب آن در کمیته موضوع ماده ۲۱ آئیننامه می باشد. در صورتی که نماینده مربوط به تصمیم کمیته مذکور معترض باشد میتواند ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ آن، برای تجدید نظر خواهی در هیئت رسیدگی به اختلاف نماینده و شرکت بیمه تقاضای کتبی نماید. در صورت عدم تجدید نظرخواهی ظرف مهلت مقرر و یا تأیید رأی کمیته در هیئت مذکور، شرکت بیمه میتواند با رعایت قوانین مربوط، تضامین را به نفع خود کارسازی نماید.
- از رقابت مکارانه و ناسالم با سایر نمایندگان بیمه، دلالان (کارگزاران) رسمی بیمه و شرکتهای بیمه و یا انجام تبلیغات سوء علیه آنها خودداری نماید
- حقبیمه دریافتی اعم از چک یا پرداخت الکترونیکی را قبل از پایان وقت اداری روزی که دریافت کرده است به حساب بانکی شرکت بیمه مربوط واریز کند و در موارد استثنایی به صندوق آن شرکت تحویل نماید.
- کد و نام دلال (کارگزار) رسمی بیمه را در بیمهنامهای که به پیشنهاد او صادر میشود درج نماید.
- امکانات سختافزاری و نیروی انسانی آموزشدیده را برای برقراری ارتباط الکترونیکی با شرکت بیمه مربوط و بیمه مرکزی ج.ا.ایران تهیه نماید.
- دفتر مناسب با کاربری اداری یا تجاری که قبلا به تایید شرکت بیمه ذیربط رسیده باشد تهیه نماید.
ماده ۱۳- شغل نماینده حقیقی، مدیرعامل، عضو بیمهای هیئت مدیره و مسئول شعبه نماینده حقوقی باید منحصراً ارایه خدمات بیمهای در محدوده قرارداد نمایندگی باشد.
تبصره- سمتهای آموزشی در مؤسسات آموزش عالی مستثنی هستند.
ماده ۱۵- پرداخت حقبیمه به نماینـده، کارمند یا بازاریاب او در حکم پرداخت حقبیمه به شـرکت بیمه است و نماینده باید در قبال دریافت حقبیمه، رسید کددار به متقاضی ارایه نماید.
ماده ۱۶- مسئولیت جبران خسارات مستقیم و یا غیرمستقیم وارده به بیمهگزار و سایر اشخاص ذینفع که ناشی از عمد، تقصیر، غفلت و یا قصور نماینده، کارکنان یا بازاریابان وی در رابطه با عملیات بیمهای موضوع قرارداد نمایندگی بیمه باشد به صورت تضامنی بر عهده شرکتبیمه و نماینده است. در هرحال، مفاد این ماده نافی مسئولیت نماینده در مقابل خسارات وارده به شرکت بیمه، از جمله خسارت پرداختی، سایر هزینهها و حقبیمه دریافت نشده نخواهد بود.
ماده ۱۷- نمایندگان حقیقی، مدیرعامل، عضو بیمهای هیئتمدیره و مسئول شعبه نمایندگان حقوقی که بر اساس آییننامه شماره ۵۷ مصوب شورای عالی بیمه پروانه نمایندگی گرفتهاند موظفند ظرف یکسال یا تا اتمام قرارداد نمایندگی(هرکدام طولانیتر باشد) در آزمون موضوع بند ح ماده ۵ شرکت و نمره قبولی کسب نمایند. تمدید قرارداد نمایندگی منوط به رعایت مفاد این ماده است.

عدم رعایت قوانین و مقررات توسط نماینده بیمه
ماده ۲۵- شرکت بیمه مسئول احراز و انطباق شرایط فعالیت نمایندگان خود با مقررات این آییننامه است.
تبصره- در صورت عدم رعایت مقررات این آیین نامه در اعطای نمایندگی و یا نحوه فعالیت نمایندگان، بیمه مرکزی ج.ا.ایران میتواند شرکت بیمه را
ملزم به متوقف نمودن فعالیت نماینده کند. همچنین شرکت بیمه مسئول جبران هرگونه خسارت وارده به اشخاص ثالث، ناشی از عدم رعایت مفاد این آییننامه خواهد بود.
ماده ۲۶- بیمه مرکزی ج.ا.ایران بر حسن اجرای مفاد این آییننامه نظارت مینماید. در صورت عدم رعایت مقررات این آییننامه توسط هر یک از شرکتهای بیمه و نقص یا عدم نظارت آنها برنمایندگان بیمه، بیمه مرکزی ج.ا.ایران میتواند متناسب با هر مورد، تصمیمات زیر را اتخاذ نماید:
- اخطار کتبی به شرکت بیمه مبنی بر ضرورت رعایت مقررات مربوط.
- اعلام عدم صلاحیت حرفهای مدیر ذیربط شرکت بیمه.
- سلب صلاحیت مدیر عامل یا اعضای هیئت مدیره یا معاون فنی و یا مسئولین فنی شرکت بیمه.
- ایجاد محدودیت برای شرکت بیمه در زمینه پذیرش نماینده.
- ارایه پیشنهاد ممنوعیت شرکت بیمه از قبول بیمه در یک یا چند رشته بیمه برای مدت مشخص به شورای عالی بیمه.
ماده ۲۷- شرکت بیمه موظف است امکان دسترسی مناسب بیمه مرکزی ج.ا.ایران به آمار و اطلاعات صحیح و قابل اطمینان مربوط به نمایندگان خود را بر اساس دستورالعملی که بیمه مرکزی ج.ا.ایران تهیه و ابلاغ میکند فراهم نماید.
ماده ۲۸- بیمه مرکزی ج.ا.ایران و یا شرکت بیمه میتوانند در صورت لزوم، علاوه بر اخذ اطلاعات لازم، دفاتر، اسناد و محل نمایندگی را بازرسی کنند و نماینده مکلف به همکاری لازم در این زمینه است.
ماده ۲۹- موارد پیشبینی نشده در این آییننامه در رابطه با نمایندگی بیمه، تابع قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمهگری، قانون تجارت، سایر قوانین مربوط و عرف بیمه خواهد بود.
ماده ۳۰- این آییننامه از تاریخ ۰۱/۰۸/۱۳۹۱ لازمالاجرا خواهد بود و جایگزین آییننامه شماره ۵۷ مصوب شورایعالی بیمه با عنوان آییننامه تنظیم امور نمایندگی بیمه خواهد شد
جهت مشاهده این آیین نامه به صورت کامل اینجا کلیک نمایید.
منبع : سایت بیمه مرکزی ایران